onsdag

Kollaps i Bosporus

Fire timer fra Gardermoen i en Boeing 737 ligger Istanbul. Har vært her en gang tidligere, og jeg blir lett tankefull her vest møter øst og alt det der. Jeg tenker på det vi tror vi kan om Tyrkia - pkk, Orhan Pamuk, simit (brød), den blå moské osv. Jeg tenker også på Sigurd Jorsalfare. Kanskje stanget han også mot stabeisene for ganske nøyaktig 900 år siden. Kanskje han skuet ut mot Bosporos og Galata en januardag i 1111 og lurte på hvor han skulle parkere skuta si. Jeg ser de for meg, Sigurd og Alexios i passiar om gull og myrra, treller og rikdom. Kanskje var de litt like der de sto. Hersker og erobrer. Sporene etter vikinger i Istanbul er mange. Jeg mister litt fokus og tenker på mine egne skatter hjemme. Likevel vil jeg alltid tilbake hit, litt klokere hver gang jeg reiser herfra.

Helsestudioet på hotellet er stengt men jeg kan se Middelhavet fra hotellet der jeg bor. Bak åskammen til venstre ligger Svartehavet. Skal, skal ikke. Havet lokker. Jeg trekker pusten, og reiser meg litt halvveis fra stolen.Gir opp. Svømmebrillene ligger hjemme. Nihundreår siden siste vikingtokt... Jeg rister på hodet - jammen godt jeg skal hjem fredag. Det blir situps og pushups på hotellrommet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar