lørdag

California

Så var ferien snart over. Vinterferie, påskeferie og sommerferie i en smæle. Uff, koster å være kar. Koster å kjøre rundt i stor SUV og drikke våre ikke fornybare ressurser. Det får bli med denne ene gangen...

Leid oss en leilighet i Berkeley. Nyter å observere studenter og (kremt...) studinner. Tolv tretten kilometer inn til San Fransisco, som er en flott plass på mange måter, men likevel kanskje litt upersonlig. Berkeley har derimot sjarm. Hippier, hjemløse, rike og fattige i et stort sammensurium. Fine, små kafeer og utrolig hyggelige folk overalt. Virker som amerikanerne har gått gjennom litt av en personighetsforandring siden jeg bodde her for 9 år siden. Det skal sies at i Texas er folk høflige åkkesom... (Du får jo fort en seksløper i ansiktet hvis du er småfrekk... )Jeg mener, noen ting bare er slik det alltid har vært. Men, folk er som sagt gjennomgående høflige og hyggelige. Mistenker at mye forandret seg etter 2008. Folk er redde for jobben sin. Ingen om hyler etter deg hvis du glemmer å tipse. Ingen som ikke hilser. Kanskje er vi heldige fordi vi har med to sjarmerende døtre som alle stopper opp og dikker med. Oh MY God - They're SOOOO Gorgeous! Yes, they are. Thank you ma'm...

Så her sitter vi da. Savignon Blanc fra Napa Valley i glasset. Later som det er sommer. I morgen er det halv maraton. I Napa Valley. Jeg mener, herre jesus milde min herre. Hvor heldig går det an å bli? Landskapet er så vakkert at du vet ikke om du skal gråte eller le. Jeg fryder meg. Trærne er to-tre ganger så store som hjemme. Redwoods. Tømmeret er rødt. Det sirkler ørner på himmelen og det lunter puma, bjørn og bigfoots i terrenget. I morgen skal det løpes. Har løpt nesten hver dag. Noen korte, noen litt lengre turer. Mye bakker. Gjensynet med Austin, Texas skriver jeg mer om siden.

I morgen skal det løpes. To runder av ti komma fem i skauen rundt Napa Valley. Oppover og oppover og litt nedover på slutten. I morgen er det både åpning av sesongen og avslutning på ferien. USA-ferie anbefales på det sterkeste. Men bare dersom krona er sterk... Vann og brød når vi kommer hjem. Godt jeg har noen brett med Fresubin stående.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar