tirsdag

Rådgivning

Vi er en travel rase, menneskene. På mine reiser den siste tiden har jeg imidlertid hatt god tid. Men siden jeg har inntatt en tilstand av hiatus
(eller som Walter Sobchak sier - Shabat), får jeg reflektert litt over kropppslig higen etter histen og pisten. Likevel sliter jeg med å ta helt fri. Tankene sirkler fortsatt om trenigsprogrammer og økter som burde prøves, og det er i grunnen da det zenistisk slår meg - hva med en baklengs tilnærming til stoffet.

Man har en tendens til å smøre på den ene treningsøkten feitere enn den andre. Midt oppi det hele står det partnere og barn som alle skal ha en liten bit av far (eller mor), men som får restene. Hvor lite kan man trene egentlig for å ha et leveverdig sunt liv? Poenget mitt er enkelt - snu året på hodet. Se på hvor mange økter man kunne trene før det gjorde vondt enten i hofta, kneet eller på partnerens side av dobbeltsenga, og juster deretter. Når vanene justeres inn, beholder man sitt gode humør og det er lettere å bygge videre. Kan det være at grunnmuren i treningen ikke bare omhandler et visst antall kilometer på sykkel, men også en viss mengde goodwill fra de rundt oss.

Med bakgrunn i egne trivielle tanker om hva som kommer etterpå og hvorvidt jeg egentlig er klar for asylet eller videre satsing på triathlon, satte jeg meg ned med blyant og papir i går kveld og kikket på dette.

  • M - 0,5 t Løp
  • T - 1 t Svøm
  • O - 1 t Løp (Intervaller)
  • T - FRI(!)
  • F - 2 t Sykkel (Fra jobb)
  • L - 1 t Svøm
  • S - 1-3 t Sykkel
Det som umiddelbart slo meg var selvsagt hvor lite trening det var. Så begynte jeg å bla litt i dagbøkene mine fra i sommer, både før IM Reg, NM og IM Hawaii. Det er ikke langt unna sånn som jeg vanligvis trener. Det er mellom 8 og 10 timer i uka, litt avhengig av helgetreningen. Nesten 500 timer i året blir det. Med små korte økter nesten daglig.

Hylekoret fyller lungene:
Q: Du trenger tre økter i hver gren for å bli god.
A: Nei du gjør ikke det.

Q: Det er for lite svømming for å kunne lære teknikk og holde det ved like.
A: Nei, hvis musklene får godt med pause mellom øktene er du faktisk bedre rustet til å være mottakelig for teknikkøvelser.

Q: Du må trene overganger.
A: Kun til en viss grad. Når vi nærmer oss sesongen må man uansett gjøre justeringer.

Q: Du blir uansett ingen vinner med dette opplegget.
A: Kanskje ikke umiddelbart, men det gir grobunn for at iveren og lyset ikke slukkes. Gjør det det, blir man ikke en vinner uansett.

Q: Jeg er en lat jæ-el og synes dette var supert for å komme i gang. Kan jeg trene enda mindre?
A: Ja du får synergistiske effekter av triathlon-trening. Du kan antageligvis klare deg lenge med kun en sykkeltur i helgene, siden det kardiovaskulære systemet blir trent godt likevel.

Q: Hva koster dette?
A: Ingen ting - det er resultatet av for lite å gjøre på et hotell i Dubai.

Triatlon er en fersk sport. Det er mye literatur om sporten. Skrevet av mellomgode tidligere utøvere som skal tjene dollar i en fei. Jeg tror vi som driver og har drevet med dette i lang tid må oveføre kunnskap til kommende generasjoner. Så kjedelig det blir hvis det ikke blir noen utvikling, eller at sporten dør ut. Hvis ingen lenger driver med triathlon, kan man jo heller ikke skryte av at man har vært på Hawaii...

Q: Hva er Hawaii?
A: Jo, det er den øya som sank i havet. Oldefaren din var der for mange år siden. Jeg tror det var på en slags speidertur. Han var i hvertfall sammen med 1800 gode venner.

2 kommentarer:

  1. Hehe, trykk det! Selg det! :D

    SvarSlett
  2. NÅ er du inne på noe. Dette er veldig bra nemlig. Flere korte økter, kombinert med en langtur i helgene er fint å danne base på. Valg av øktene og fokuset i de er viktig. Så slenger man inn noe mer, og bricks og sånt i 4-5 uker før målet, så vips har man en ganske bra form. Dette tror jeg på. Og med fokus på EN og ikke TO til TRE konkurranser i året, så blir dette ganske håndterlig og lite plagsomt for livet generelt. Jepp, nå tenker du riktig - og det verste er at man blir ganske god av det.

    SvarSlett