mandag

Deutschland - Deutschland

Det følgende er tanker skrevet over en cappucino i dag tidlig. Husket selvsagt ikke når premie- og slot- utdelingen begynte,og kikket litt på katedraler og andre gotiske ting.
En del tekniske detaljer som betyr null og niks, men tror det ligger en del nyttige ting innimellom linjene... Les og lær. Ja, for fillern - såpass arrogant og kekk er jeg nå. Jeg skal faktisk til Hawaii...

Så... 20 år med tull, og så 6 og en halv time med superkrefter, 2 og en halv time med vakum og tankekaos. Men nå skal jeg til Hawaii... Litt skuffet over roll-down slot, målet var pallplass i klassen.  Lå lenge som nummer to, men de siste 2 timene satt det en og slo i hodet mitt med hammer. Han slo og slo. I magen og i høyre IT-bånd. Kneet sto som en blåse. Men alle som har kjørt IronMan vet dette. Det er en kamp mot klokka, men mest av alt en kamp mot ønsket om å legge seg ned under dyna, eller finne en grøft å sove i.
Jeg sier 20 år med tull. Sannhet med modifikasjoner. Jeg har aldri hatt noen ambisjon om å reise til Hawaii. Jeg husker første gang jeg så Hawaii på TV. Tror det var på "Screensport" i 1990. Det var i grunnen sånn det fortsatte. For det hadde jo begynt året før med skoletriathlon og en OL-distanse i Hof. Hva fanken skal jeg bort der å gjøre? Reiser så mye i jobben som jeg gjør til enda mer eksotiske plasser, så dette gir i grunnen kun grobunn for enda høyere blodtrykk...

Våknet i går morres etter urolig søvn og kjipe drømmer. Ikke mange timene jeg var borte, men sånn er det dagen før man skal i ilden. Man tenker på alt som kan gå galt, alt som allerede er gått gjennom et titalls ganger. Hva om, dersom, hvissom, hvordan osv osv.
Forløp:
3:35. Alarm.
3:45 - 3.58 Ti minutter lett jogg for å få i gang systemet...
5:30 Ankomst T1. Pumpet dekk. Armsving. Toalett.
6:30 Våtdrakt på.
6:40 Svømte litt. Superarmer.
6:50 Startstrek. Sto ytterst til venstre i feltet. Idioti å stå i midten.
7:00 BANG. Fin rytme. Ikkeno stress. Bilateral pusting og full kontroll.
7:15 Beveger meg oppover i feltet. Fosser forbi de som har pangåpnet.
7:30 Vending omtrent, helt konge.
7:40 Har ikke klokke, men kjenner på armer og kropp at nå er ca 3000m passert.
7:50 Masse krefter, har ligget i beina på noen ca 50% og svømt fra og ligget alene ca 50%.
7:52 og litt. Ser ikke noen offisiell klokke, men har et meget fininnstilt biologisk ur, det forteller meg noe like under 53 minutter. Bommer med 20-30 sekunder.... Tro det den som vil. Skjønner at det har gått fort. Masse proffer rundt meg.
7:55 Ut på sykkel.
Bruker 22 minutter på få ned pulsen. Tatt noen slurker vann før vi begynner på bakkene. Drakk også litt av Guggenberger See. Har smakt det verre.
Opp bakkene vil jeg helst bare banke i vei. Niholder igjen. Mange som fosser forbi, jeg ønsker dem god tur. Med ti år til på baken så kjører de også som meg. Det er læring dette her... For alle.
Utfor passerer jeg 80km/t. Mater på bortover og kjører inn de som dro fra meg oppover. Legger meg bakerst i en klynge på 15 mann. Ligger bak Marc, som siden vinner klassen min. Vi spiser og drikker og tar det i grunnen ganske piano. Følge av dommer hele veien, så her ble det kjørt reint...

Etter en runde blir alle passive. Typisk. Jeg drar på og plutselig er det bare tre fire stykker med meg oppover bakkene. Holder farten oppe og ser på klokken at jeg ved 120 km har syklet andre 60 km 30 sekunder senere enn den første 60 km... Fra 160 km og inn til veksling var det mye 90 graders svinger, opp og ned, og litt snodig avslutning på en ellers perfekt sykkelløype. Roer det hele ned litt med vilje. I ettertid kan hende jeg brukte litt mye på å hente inn de som dro fra meg de første 2 milene, men dette var en ad hoc vudering som måtte gjøres. Tror jeg valgte riktig.

Ut på løp gikk det fort. Løp med footpod og hadde sånn noenlunde kontroll på farta. Synes jeg holdt igjen men sikkert ikke nok...

Etter 7 km kommer de første tegnene. Gass i magen. Tisser og fortsetter. Løypa stiger slakt oppover og jeg kjenner beina blir tyngre. Tenker teknikk. Farten øker igjen. Passerer første mila på ca 44 min (inkl pause). Tenker som så at holder jeg dette så skal jeg klare 3.05. Det føles riktig.

Varmen gjør seg etter vært gjeldende, og jeg synes jeg håndterer det bra. Drikker powerbar drikke frem til ca 24 km. Tar en kopp vann og powerbardrikke på hver stasjon frem til 24 km, går deretter over til Cola. Blir kanskje litt mye gass og stress på maven, og har en del mageondt. Blir litt engstelig og roer farten. Med litt mer selvtillit og guts burde jeg kanskje drukket litt mindre, men var livredd varmen skulle slå meg ned.
Begynner etterhvert nedtellingen, og tenker at en solid langspurt skal få meg ned på under 9.15. Men kneet gjør vondt og jeg må stoppe et halvt minutt for å tøye litt. Har selvsagt mistet tellingen, men mistenker at jeg ligger som 7 eller 8. Ser en foran meg som holder høy fart. han er øyensynlig mye yngre, men jeg later som han er 10 år eldre. Bruker derfor han som pes og øker til 4.30 fart (tror jeg) de siste 3km. På oppløpet er det titusener jugends og fraüleins i sitt beste søndagstøy som heier meg inn. Tror ikke jeg har kost meg sånn på et oppløp så mye noen gang. 42. plass.
Tanker underveis:
Clint Eastwood står langs veien. Passer på med mørke solbriller og BMW. Sto like traust på runde en som på runde to...
Tyskere kan ikke sykle oppover. Stor klinge i 7-8-9% bakker... Fordi man kan? Idioti.
Forberedelser:
Tirsdag i forkant: 15 minutter bilpes. Kunne bare mate på. Stor forskjell på sykkelform fra like før NM da jeg hadde tilsvarende, men da bilpes i 40 minutter.
Fredag: syklet bakkene. Beina var supre. Kjente som jeg var 26 år og sprengsterk.

De siste 6 svømmeøktene før avreise har vært uten våtdrakt. Det var lenge veldig varmt i vannet og jeg kjøpte godkjent speedsuit for å være sikker. Det var kaldt hjemme i Vassås der jeg svømmer, men tror at fleksibilitet og flyteegenskaper lett glemmes når man bare svømmer med drakt. Var iskald etter 30 minutter i vannet, og var redd jeg skulle bli syk, men dette er gull verdt. Normalt mister man svømmeform utover sommeren fordi hallene stenger hjemme. Jeg har altså svømt bedre og bedre...

En annen grunn er at jeg har kjøpt red-cord (slynge). Trener core muskulatur og får en helt annen kontakt med musklene. Sterkere i buk og rygg. Skivene i korsryggen har holdt seg sånn noenlunde på plass.
Justerte opp styret 5 mm. Kjøpte 172,5 mm krankarmer og har gått jevnlig til massasje for å jobbe med en ødelagt hamstringmuskel samt altfor stramme IT bånd. Dyrt, men verdt det på sikt. Ikke bare i idrettssammenheng, men fleksibilitet og smidighet er nok altfor undervurdert i vår sammenheng.
Siste fartsøkt på løp var 10 dager før løpet. 1450 meter på 4:46 og 4 x 1000 på 3:20 med 3 minmutter pause i rullende terreng (NC løypa i Holmestrand). Hadde enda mer å gi, men dette gir først og fremst trygghet på egen løppsform. Dessuten er det jo NM om to og en halv uke... De som lurer: på bane løper jeg på 3 flatt.
I vinter har jeg gått på Yoga. Bedre kontakt med egen kropp og sinn skal ikke undervurderes. Dette samt arbeid med kjernemuskulatur har holdt meg skadefri. Smalt kneet i sykkelstyret et par dager før løpet og det var hovent og ømt. Dette kom litt tilbake på slutten av sykkeletappen, men merket ingenting da jeg skulle løpe.

Kosthold: Ingen tilhenger av noen form for avhold enten av kaffe, øl eller vin. Drakk øl til maten hver kveld her i Tyskland. Kroppen er normalt så full av spenninger før en Ironman at jeg tror en øl eller et glass vin ikke gjør noen skade. Det samme gjelder kaffe. De fleste som er i slutten av 30-årene trenger en kaffe eller en god kopp te om morgenen for å få i gang diverse kroppsfunksjoner.

Før start:
En hammergel (100kcal) pluss noen slurker med Ringer / H2O 1:3.
Hadde bestemt meg for ca 500 kcal per time på sykkel.
Infinit sportsdrikk 300 kcal / flaske blandet i  Ringer / H2O 1:3. Den ene flasken var blandet til 600 kcal så jeg kunne fordele dette over to omganger i flasken på styret.
3 Maxim barer (3 x 240 kcal) +  1 clif bar (240 kcal).
4 Hammer gel (4 x 100 kcal)
1 flaske Powerbar drikke (ca 250 kcal?)
1 flaske vann til å skylle ned gel og mat og salt/mineral tabletter (6 stk på 180km)
Har aldri opplevd at drikken blir tatt så  godt opp. Mistenker at det er Ringer som gjorde det.
Neste gang blir det å bare bruke Infinit og Ringer så lenge som mulig.
Sykkel:
Nakamura Pursuit Custom TT med justert setevinkel på ca 79 grader.
SRAM Red, 53/39 og 12/25. 172,5 mm krankarmer.
Vision Tech 80mm hjul med keramiske lager.
Vittoria Corsa Evo CX 23mm dekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar