mandag

Fjellturen

Inn på fjellet får jeg nye krefter og flyr opp steinura. Folk jubler og sier jeg er den eneste som har løpt så fort. Siden ser jeg at det er så tett som 4 minutter opp til topp 10.  Hvis. Jeg bare hadde løpt litt fortere, bare hadde gått litt raskere eller bare ditt og bare datt...


Nå er det heldigvis over. "Boken" om Norseman lukkes nå for min del. Litt vemodig. Mange gode minner, noen dårlige, noen vonde. Og mye kunnskap om logistikk og mat og tempo og trening som legges i arkivskuffen. Noen valg må være endelige. Derav slipset som jeg tok på noen hundre meter før målgang.

Uansett, en siste gjennomgang: Svømmingen gikk greit, bra teknikk, men manglet litt trøkk. Synes ikke det tok så lang tid, men skjønte vi hadde svømt lenge da klokken viste langt over 06:15 etter start på sykkelen. Er god for sub 54, så 1.08 blir liksom litt i overkant... Lang svømming med andre ord, preget av strøm og brottsjø.

Ut på sykkelen var det bra fart og jeg hadde god kontroll på puls og tråkk. Brukte 32 min bort til Eidfjord, og ved inngangen til Måbudalen var jeg på 3.plass. Siden skulle det gå nedover... Ble hentet av en danske halvveis i bakken, og mot Dyranut falt jeg til 5.plass. Jeg tenkte at jeg måtte holde igjen siden det var 20 mil, og valgte å kjøre mitt eget løp. Jeg er trent for 18 mil ikke 20. Det er forskjell på å komme til Imingfjell med 16 mil i beina kontra "bare" 14... Forsøkte å stille meg om i hodet, og det lykkes, men det er en del mer mat som må konsumeres, og man blir rimelig matlei i løpet av en Ironman, har ikke gått gjennom totalregnskapet enda, men det ble ikke de 3500 kCal jeg hadde planlagt til sykkeldelen...

Over kneikene fra Geilo gikk det greit. Slet med å få opp pulsen i bakkene, noe som vitner om enten for høy intensitet på trening i forkant av løpet (ikke restituert nok) eller for dårlig matinnntak. Har ikke bestemt meg for om jeg skal innrømme at jeg trente for hardt for kort tid før lørdagens løp... Så vidt det var styringsfart opp Imingfjell. Men utfor holdt jeg gode linjer og det gikk radig hjemover. Vond rygg var på retur og jeg begynte å se frem mot løpingen. Rask skifting. I gang.

Det gikk i bra fart  fra første steg. ca 4.20-4.30  / km. Godt motivert nå og kunne se to stk foran meg. De løp noen få sekunder raskere per km, så etter 7-8 km var de vekk. Inn mot Rjukan går det alltid tungt, men holdt jevn flyt frem til bånn av bakken. Ble litt passiv da sekundantene sa at ingen truet bakfra og jeg tenkte at nr 12 kan jeg leve med.. Kom likevel et par tre til og etter litt kniving ble det 14. plass. Det er så bratt...

1 kommentar:

  1. Gratulerer med bra innsats og resultat, Larsen! Du veit kva det handlar om … men eg er ikkje sikker på om eg trur deg om du seier at dette var siste gong.

    SvarSlett